آیا از بنزین پتروشیمی استفاده می کنیم؟

به گزارش وبلاگ باران خشک، خبرنگاران: آلودگی هوا در روزهای گذشته باعث شده تا بعضی افراد دلیل آلودگی را بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت بدانند اما آنالیز کیفیت بنزین نشان می دهد که در این شرایط، خبری از بنزین پتروشیمی ها نیست.

آیا از بنزین پتروشیمی استفاده می کنیم؟

آلودگی هوا که چند سالی است در روزهای سرد سال مهمان کلان شهرهای ایران و به ویژه تهران می گردد، سال جاری با قدرت بیشتری خودنمایی می نماید و حتی باعث شده تا تعطیلی یک هفته ای مدارس را تجربه کنیم.

این در حالی است که بارندگی نیز در روزهای اخیر نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همین موضوع بر افزایش آلودگی هوا دامن شده است.

در این میان، عوامل متعددی از احتراق ناقص سوخت گرفته تا بازگشت بنزین پتروشیمی ها و پایین بودن کیفیت بنزین بر جایگاه متهم آلودگی هوا می نشینند.

در خصوص کیفیت بنزین البته بارها اعلام شده که بنزین توزیعی در کلان شهرها استاندارد یورو 4 را دارا است و آلودگی هوا ربطی به بنزین ندارد. اما آیا بنزین پتروشیمی ها دوباره بازگشته است؟ بنزینی که در سال های 90 و 91 باعث آلودگی هوا شد و اثرات مخرب فراوانی داشت.

برای پاسخ به این سوال باید به استانداردهای بنزین یورو 4 و بنزین پتروشیمی مراجعه کرد.

اگرچه گوگرد بنزین پتروشیمی بسیار پایین است اما ترکیبات آروماتیک در آن آلوده نماینده است. بنابراین برای سنجش آن باید به ترکیبات آروماتیک توجه کرد.

ترکیبات آروماتیک در بنزین فراوریی در پتروشیمی ها بیش از 70 بوده اما آنالیز بنزین توزیع شده در تهران نشان می دهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر 35 واحد است.

از سوی دیگر در سال های 90 و 91 دلیل توزیع بنزین پتروشیمی، تحریم فروش بنزین و ظرفیت پایین فراوری آن در پالایشگاه ها بود.

اما اکنون در حالی مصرف بنزین در کشور 75 میلیون لیتر در روز است که ظرفیت فراوری 112 میلیون لیتر در روز است بنابراین منطقی نیست که خط فراوری محصولات پتروشیمی متوقف شده و به جای آن بنزین فراوری گردد. زیرا اینکار علاوه بر هزینه بالاتر، باعث لطمه به صنایع پایین دستی و حتی صادرات محصولات خواهد شد.

از همین رو با اطمینان می توان گفت که خبری از بازگشت بنزین پتروشیمی ها نیست بلکه همانگونه که قبلا نیز اعلام شده خودروهای سواری تنها سهمی 13 درصدی در آلودگی هوا دارند که آن هم بیشتر به دلیل مشکل در احتراق موتور آن ها است در مقابل، صنایع، نیروگاه ها و پالایشگاه ها در مجموع سهمی 35 درصدی در آلودگی هوای تهران بازی می نمایند.

همچنین اتوبوس ها و کامیون ها نیز نقشی 30 درصدی در آلودگی هوا دارند. بنابراین با توجه به این آمار باید علت آلودگی را در جای به جز بنزین جستجو کرد.

منبع: اقتصادنیوز

به "آیا از بنزین پتروشیمی استفاده می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا از بنزین پتروشیمی استفاده می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید