ابتکاری بسیار خوب و به موقع برای تفاهم میان کشورهای منطقه

به گزارش پرسینا بلاگ، به طور قطع طرح صلح هرمز که در قالب نامه ای به کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس ارسال شده است، ابتکاری بسیار خوب و به موقع بوده و به ایجاد تفاهم میان کشورهای منطقه یاری خواهد نمود.

ابتکاری بسیار خوب و به موقع برای تفاهم میان کشورهای منطقه

جای خوشحالی دارد که طرح فوق از سوی رئیس جمهور پیگیری شده است. چرا که معمولا سخنرانی ها و طرح هایی که در سازمان ملل مطرح می گردد، پس از بازگشت، چندان دنبال نمی گردد! درصورتی که موضوعی در این سطح از اهمیت، باید در وزارت خارجه یا در دفتر رئیس جمهور، پیگیری و تا مرحله عملیاتی شدن دنبال گردد. به هرحال برای عملیاتی شدن چنین طرحی، از آنجایی که کشورها دارای منافع و دیدگاه های مختلف بوده و تعریفشان درخصوص امنیت در خلیج فارس متفاوت و نوع نگاهشان به موضوعات متفاوت است، از این روی برای نزدیک شدن نگاه این کشورها به یکدیگر، باید از نقاط مشترک شروع و با شناسایی این نقاط مرحله به مرحله به موارد مورد اختلاف توجه گردد. از این طریق می توانیم برای کمتر شدن اختلافات، راهکارهایی بیابیم. البته در چنین موضوعاتی صبر و بردباری و کار کارشناسی و دیپلمات های قوی که پشتوانه مردم هم هستند، احتیاج است.

بنابراین باید از چنین طرحی در سطح ملی حمایت گردد. چراکه اگر کشورهای منطقه با یکدیگر دوست بوده و مناسبات نزدیک داشته باشند، بهانه را از دست آمریکایی ها برای مداخله در منطقه خواهند گرفت. از سویی با توجه به میلیاردها دلار اسلحه ای که در سال های گذشته به اسم ایران هراسی معامله شده است، با طرح فوق عملا این کشورها دیگر نمی توانند مثل گذشته به منطقه سلاح فروخته و سبب تحریک کشورها شوند. یعنی اگر کشورها با یکدیگر پیمان های امنیتی دوجانبه، سه جانبه یا حتی 8 کشور حوزه خلیج فارس با یکدیگر پیمان امنیتی مشترک امضا نمایند، قطعا نگرانی کشورهایی که دائم در حال بیشتر مسلح کردن خود هستند برطرف خواهد شد.

ازسویی به احتمال زیاد، در سایه ایجاد اعتماد و همکاری کشورها با یکدیگر، برای رسیدن به امنیت و صلح پایدار، جنگ هایی که هم اکنون در سطح منطقه شاهد آن هستیم کاهش خواهد یافت.

با این همه باید درنظر داشت که کشورهای منطقه روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارند و این روابط نزدیک عملا یکی از موانع شکل گیری همکاری هاست. اما نباید ناامید شد. می توان با کشورهایی هم که روابط نزدیک با آمریکا دارند - مثل عربستان سعودی - همکاری مشترکی را تعریف کرد. به خاطر داریم که عربستان چند سال پیش پیمان همکاری مشترک دوجانبه ای با ایران امضا کرد. بنابراین نباید ناامید شد و باید کوشش کرد تا رئیس جمهور این طرح را اجرایی کند.

از سویی ارسال این نامه ها نشان می دهد که رئیس جمهور همچنان مصر و پیگیر ابتکار صلح هرمز بوده و طرح فوق صرفا یک سخنرانی در صحن سازمان ملل نیست و در عمل هم در حال پیگیری است. البته باید برای این طرح ستاد یا اتاق ویژه ای تشکیل و جای خاصی برای نظرخواهی درخصوص آن تعریف گردد. باید به کشورهای منطقه رفت و از همسایگانی که دیدگاه های نزدیک تری با ما دارند، مثل عمان، قطر و کویت، کار را شروع کنیم. سپس به تدریج کشورهای دیگر مثل امارات که اخیرا برای حل و فصل اختلافات خود با ایران تمایل نشان داده است و در نهایت با بحرین و عربستان سعودی رایزنی را ادامه دهیم. اگر کشوری مثل عربستان مسائل خود را با ایران حل نماید زمینه بسیاری از همکاری های امنیتی در منطقه فراهم می گردد. از سویی فراموش نکنیم در این زمینه عراق هم مرز مشترک با خلیج فارس دارد و باید کوشش کرد تا به وسیله عراق این طرح تحقق پیدا کند. به هرحال اگر ایران در پی ثبات و امنیت در منطقه است باید بداند که ناامنی در منطقه به دست کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان و فرانسه که تولیدنماینده و صادرنماینده سلاح هستند، فراهم شده است. پس این ناامنی تنها به آنها یاری می نماید که حضور خود در منطقه را توجیه و از این طریق صادرات اسلحه را به منطقه افزایش دهند.

اما به دلیل اینکه جمهوری اسلامی به دنبال ثبات، صلح و امنیت در منطقه است،چراکه ناامن شدن خلیج فارس یا دریای عمان بر امنیت ملی ایران تأثیر گذار است، بنابراین ایران باید با همه امکانات خود در این حوزه کوشش کند. یعنی به وسیله گفت وگو با همسایه ها و فراهم کردن زمینه انعقاد قراردادهای دو یا چندجانبه در حوزه برقراری امنیت، صلح و ثبات را در منطقه برقرار کند. به هرحال من به ابتکار عمل رئیس جمهور خوش بین هستم حتی اگر از آن استقبال نگردد. البته کار دیپلمات این است که ناممکن ها را ممکن کند. وقتی کاری فی نفسه خوب است باید تمام کارشناسان و دیپلمات ها برای اجرایی کردن آن یاری نمایند. اینکه ما بگوییم این طرح زمینه ای ندارد و همسایگان از آن استقبال نخواهند کرد، معلوم است که در عمل هم به جایی نخواهد رسید. پس نباید ناامید شد و برای به نتیجه رسیدن آن باید کوشش کرد.

تحلیلگر مسائل بین الملل

منتشر شده در روزنامه همشهری، 20 آبان 98

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2415

به "ابتکاری بسیار خوب و به موقع برای تفاهم میان کشورهای منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتکاری بسیار خوب و به موقع برای تفاهم میان کشورهای منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید