تبدیل پروتئین ویروس کرونا به یک نانوذره، کلید ساخت واکسن است

به گزارش پرسینا بلاگ، محققان آمریکایی با بررسی سطح ویروس دریافتند که استفاده از گیرنده خود ویروس می تواند به ساخت واکسن موثر کمک کند.

تبدیل پروتئین ویروس کرونا به یک نانوذره، کلید ساخت واکسن است

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران؛ یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه ایالتی نیویورک در بافلو تکنیکی کشف کرده است که به افزایش تاثیر واکسن ویروس کرونا جدید که عامل بیماری کووید-19 است، کمک می کند.

کووید-19 باعث ایجاد یک بیماری همه گیری دنیای شده است، حداقل 40 میلیون نفر در دنیا به این بیماری آلوده شده و بیش از 220000 نفر تنها در ایالات متحده بر اثر این بیماری جان باخته اند. از زمان شیوع این ویروس در ابتدای سال 2020، تحقیقات زیست پزشکی در حال تولید واکسن موثر برای این بیماری بوده اند.

به گفته جاناتان لاول، دانشیار گروه مهندسی پزشکی دانشگاه بافلو یک پاسخ درست ممکن است به طراحی واکسن هایی منجرشود که تا حدودی ساختار ویروس را تقلید می کند. یکی از پروتئین های روی ویروس دارای جزئی به نام حوزه اتصال گیرنده یا RBD است که به اصطلاح پاشنه آشیل آن است. به گفته او، آنتی بادی ها پتانسیل خنثی سازی این بخش از ویروس را دارند.

لاول گفت: اگر یک واکسن بتواند میزان بالایی از آنتی بادی را علیه این گیرنده، تحریک کند بسیار جالب خواهد بود. یک راه برای رسیدن به این موضوع استفاده از خود پروتئین این گیرنده به عنوان آنتی ژن است. یعنی پروتئین از اجزای واکسنی باشد که پاسخ ایمنی را علیه ویروس هدایت می کند.

این گروه فرض کردند که با تبدیل حوزه اتصال گیرنده به یک نانوذره به جای اینکه آن را در شکل طبیعی پروتئینی خود نگه دارند، می توانند سطح بالاتری از خنثی سازی آنتی بادی ایجاد کرده و توانایی آن برای تولید پاسخ ایمنی را افزایش دهند.

تیم لاول پیش از این فناوری را توسعه داده بودند که با استفاده از لیپوزوم ها یا نانوذرات کوچک تشکیل شده از اجزای چربی طبیعی، پروتئین های کوچک و خالص را به ذرات تبدیل می کرد. در مطالعه جدید، محققان یک لیپید خاص به نام کبالت-پورفیرین-فسفولیپید یا CoPoP را درون یک لیپوزوم قرار دادند. این لیپید خاص پروتئین حوزه اتصال گیرنده را قادر می سازد تا سریعا به لیپوزوم متصل شود و نانوذرات بیشتری شکل بدهد که یک پاسخ ایمنی ایجاد می کنند.

این گروه مشاهده کردند که وقتی حوزه اتصال گیرنده به نانوذرات تبدیل می شود، شکل درست و سه بعدی خود را حفظ کرده و ذرات نیز پایدار می ماندند. وقتی موش ها و خرگوش های آزمایشگاهی با ذرات حوزه اتصال گیرنده واکسینه شدند، سطح بالایی از آنتی بادی ایجاد کردند. در مقایسه با دیگر موادی که برای افزایش پاسخ ایمنی با حوزه اتصال گیرنده ترکیب شدند، تنها، رویکردی که از ذرات کبالت-پورفیرین-فسفولیپید استفاده کرده بود، پاسخ قوی ارائه داد.

به گفته محققان سایر فناوری های کمکی واکسن، توانایی تبدیل حوزه اتصال گیرنده به فرم ذرات را ندارند. این موضوع می تواند به طراحی واکسن های آینده بسیار کمک کند.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5783

به "تبدیل پروتئین ویروس کرونا به یک نانوذره، کلید ساخت واکسن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل پروتئین ویروس کرونا به یک نانوذره، کلید ساخت واکسن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید