تضمین اعتماد مردم با ضمانت فروش نفت

به گزارش پرسینا بلاگ، کشور در شرایط تحریمی سختی قرار گرفته است. در این موقعیت یکی از منابع اصلی درآمد کشور نفت است که فروش آن با مشکل روبه رو شده است. ایران اکنون به فروش نفت احتیاج دارد اما قاعدتاً به آن میزانی که احتیاج داریم فروش نمی رود. بخشی از نفت در صادرات غیر نفتی مثل پتروشیمی، فرآورده های نفتی و صنایع معدنی مثل فولاد و آلومینیوم مصرف شده و از این راه هم مقداری درآمد عاید کشور می گردد اما همچنان دچار کمبود هستیم.

تضمین اعتماد مردم با ضمانت فروش نفت

در بخش تأمین مالی تصمیماتی که منجر به ایجاد اشتغال و رونق می شوند باید در دستور کار قرار بگیرد. باید طرح هایی را ایجاد کنیم که به کار پیمانکاران و سازندگان یاری شود و کارگران به سر کار برگردند و اشتغال و رونق نسبی ایجاد شود. در این شرایط طبیعتاً تأمین مالی طرح ها و پروژه ها یکی از مسائل اساسی است که بخش های زیادی از آن نیز بخش های دولتی است مثل پالایشگاه ها، طرح های بالادستی نفت و پروژه هایی شبیه اینها که باید تأمین مالی شوند و کار خود را پیش ببرند. اما مسئله ای که وجود دارد در زمینه نفت خیلی معمول است که بر مبنای درآمدهای آینده سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. اصولاً درآمدهای آینده که ایجاد می شود به تکمیل طرح و فراوری و فروش موکول می شود. این ها به معنی این است که شما از درآمدهای آینده خود استفاده می کنید. در بورس های بین المللی هم شاهد این هستیم که معاملات آینده و پیش فروش، معاملات کاملاً معمول و متداول است به طوری که مثلاً معاملات کاغذی و آینده نفت در بورس های جهان چندین برابر کل فراوری نفتی جهان است و حجم بالایی دارد. وقتی که این کار در بورس های بین المللی چاپ نمی شود طبیعتاً یک نقش مالی است که جمع آوری سرمایه ها و سرمایه گذاری، فراوری و مولد را در پی دارد و ایجاد رونق مالی می نماید. طبیعتاً در شرایط مالی می توانیم این کار را انجام دهیم ضمن اینکه اگر دولت مجری این طرح باشد به عنوان کارگزار در بورس حاضر می شود. بورس ایران آغاز می نماید به تمرین مسیری که بورس های جهان پیموده اند و وارد بازارهای نفتی و بازارهای آینده می شود و خود این نقش می تواند منجر به توسعه مالی شود. اما نگرانی هایی هم ممکن است وجود داشته باشد. یکی اینکه تحریم های ما خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنیم طول بکشد که ارزیابی من این نیست. با توجه به تحولات و انتخاباتی که قرار است در امریکا اتفاق بیفتد و این تحولات درازمدت نیست و ما یک دوره 2 و 3 ساله را برای طرح ها در نظر بگیریم و تأمین مالی کنیم.

می توانیم از درآمدهای آینده نفت استفاده کنیم و اوراق بهادار را برای فروش داخلی بگذاریم و در بازار فروش قرار دهیم. نگرانی دومی که ممکن است وجود داشته باشد این است که بودجه ای که می گیریم در چه مسیری مصرف می شود؟ آنچه مسلم است نباید صرف هزینه های جاری شود. باید فرمولی طراحی شود که درآمد در بخش های مولد و طرح های فراوریی هزینه شود. طرح هایی که زودبازده هستند، طرح هایی که اولویت دارند مانند طرح های پالایشگاه ها که به نظر می رسد برای کشور درآمدزاست و کشور را به فراوری و درآمد می رسانند. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم طبیعتاً در بخش گاز با مشکل روبرو می شویم. این نگرانی باید برطرف شود و طرح هایی که دولت ارائه می دهد باید به گونه ای اجرا شود که از نگرانی ها بکاهد و علاوه بر آن اطمینان حاصل شود که می توانیم به درآمد تضمینی برسیم، برای بازپرداخت هزینه ها و تعهداتی که در قبال خریداران این اوراق داریم. همچنین ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که بعضی طرح ها را گاهی اوقات بد اجرا می کنیم، بنابراین اجرای طرح خیلی مهم است که با دقت، نظارت و حوصله، با همفکری و همدلی با موفقیت تام و در همان چارچوب های حقوق قانونی که وجود دارد، صورت بگیرد و انجام شود. توصیه می شود که پروژه های بالادستی نفت و پالایشگاه ها و جمع آوری گازهای سوزان که امروز در حال سوخت و از بین رفتن و ایجاد آلودگی هواست، می تواند به طرح های سوخت تراکم و طرح هایی مثل نیروگاه کوچک و منطقه ای تبدیل شود و برای این اولویت وضعیتی معین تعریف کنیم، طرح هایی که زودبازده هستند جزو اولویت ها قرار بگیرند و از شرکت هایی که فراوریی هستند حمایت مالی کنیم.

از سوی دیگر باید اعتماد مردم را که به خاطر عملکرد نادرست بعضی مسئولان که در سال های گذشته سست شده، با ضمانت نفت تقویت کنیم. باید کف قیمت تضمین شود مثلاً اگر قیمت یک بشکه نفت 800 هزار تومان باشد و فردی آن را بخرد باید به فرد گفته شود که این 800 هزار تومان را برای همواره دارد چه قیمت بالا رود و یا پایین بیاید. این موضوع اطمینان ایجاد می نماید. همچنین باید سود حاصل از افزایش قیمت پرداخت شود. درواقع مدل پرداخت سود باید طوری باشد که مردم را به سرمایه گذاری تشویق کند. همچنین پروژه ها باید فرصت تنفس داشته باشند که فراوری درآمد نمایند و اگر فردی بخواهد بعد از یک سال سرمایه خود را پس بگیرد 60 درصد و اگر بعد از دو سال سرمایه اش را بخواهد 80 درصد و بعد از سه سال می تواند پول خود را کامل پس بگیرد یعنی برای سود هم مشوق بگذاریم. البته که هم اکنون در بازار نفت حداقل قیمت ها جاری است اما پیش بینی می شود با آغاز فصل زمستان قیمت ها افزایش یابد و با فروکش کردن کرونا و رشد مالی که تا حدودی به جهان برمی شود، تقاضا بالا می رود پس طبیعتاً قیمت ها هم افزایش می یابد. بنابراین دیدگاه ها و چشم اندازی که از نفت وجود دارد نشان می دهد که قیمت ها روبه افزایش خواهد بود کما اینکه در گذشته ما برای قیمت هر بشکه نفت از 16 دلار به 40 دلار رسیدیم و این رقم می تواند به قیمت های بالاتر برسد خصوصاً اینکه قدرت های نفتی جهان مثل امریکا به قیمت های بالای 60 دلار نیاز دارند و می خواهند قیمت ها به این میزان برسد چون اگر به آن سمت نرود صنعت نفت شان آسیب می بیند. بنابراین می شود پیش بینی کرد که قیمت ها بالا می رود و این را باید به مردم هم گفت تا سرمایه های خود را بیاورند و این حجم بزرگ نقدینگی که در زمینه های مختلف وجود دارد جمع آوری و در بخش های مولد سرمایه گذاری شود.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5095

به "تضمین اعتماد مردم با ضمانت فروش نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضمین اعتماد مردم با ضمانت فروش نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید