خبرنگاران مقام عراقی توافق با عربستان برای سرمایه گذاری کشاورزی را تکذیب کرد

به گزارش پرسینا بلاگ، بغداد - خبرنگاران- وزیر کشاورزی عراق دستیابی به توافقی با عربستان برای سرمایه گذاری در بیابان های غربی استان الانبار و استان های المثنی و نجف اشرف در این کشور را تکذیب کرد.

خبرنگاران مقام عراقی توافق با عربستان برای سرمایه گذاری کشاورزی را تکذیب کرد

به گزارش خبرنگاران، محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی عراق درباره مطالب منتشر شده در محافل عراق درخصوص سرمایه گذاری سعودی ها در مناطق جنوبی و غربی عراق گفت: عربستان قصد سرمایه گذاری در صحرای غربی، المثنی و نجف اشرف را داشتند.

وی توضیح داد: آنها می خواستند قطب (کِشت) و دامپروری در مساحت 50 تا 60 هزار دونم (هر دونم برابر با 2500 متر مربع) راه اندازی نمایند که نیازمند به تامین پایدار آب برای یک دوره 50 ساله بود زیرا می خواستند برای هریک از پروژه ها بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نمایند اما وزارت منابع آبی عراق تامین این میزان آب را غیرممکن دانست.

خبرگزاری العهد عراق یکشنبه شب به نقل از الخفاجی اضافه کرد: بر این اساس، توافقی در خصوص سرمایه گذاری سعودی حاصل نشده است.

از دو هفته پیش گزارش هایی از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های استان های الانبار، نجف اشرف، المثنی و بصره عراق به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری منتشر شده و ریاض نیز یکشنبه هفته جاری یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، مالی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.

ولیعهد عربستان متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواستار توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.

عراق و عربستان سعودی در جهت کمیته مشترک دو جانبه در 14 اکتبر گذشته (23 مهرماه 99) در ریاض برای سرمایه گذاری سعودی ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه گذاری 2.9 میلیارد دلاری عربستان در طرح های مختلف در عراق پرده برداشته شد و خالد بتال النجم وزیر برنامه ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه گذاری سعودی ها به ارزش 100 میلیارد دلار سخن گفت.

محافل سیاسی، امنیتی و مالی عراق انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد مالی دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور مطرح نموده اند. این محافل درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.

عراق در طول سال های بعد از جنگ آمریکا از سال 2003 میلادی به بعد قربانی عملیات هزاران تروریست سعودی بود که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

بعضی کارشناسان امنیتی عراق می گویند که دستکم 15 هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و 5 هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. سعودیها تا به امروز از خانواده های قربانیان عراقی حملات تروریست های سعودی عذرخواهی ننموده و غرامت نپرداخته است.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5855

به "خبرنگاران مقام عراقی توافق با عربستان برای سرمایه گذاری کشاورزی را تکذیب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقام عراقی توافق با عربستان برای سرمایه گذاری کشاورزی را تکذیب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید