سرعت عمل ما در اجرایی کردن برجام با طرف مقابل همخوانی ندارد

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو مصاحبه، ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسایل بین الملل گفت گفت: نکته ای که در برجام برای بسیاری جای پرسش دارد، شتابزدگی در شکل دهی به متن برجام است که به نظر می رسد که متن آن به خوبی خوانده نشده است. به نظرم چنین توافقی پس از جنگ جهانی دوم سندی در این حد از پیچیدگی و ملاحظات مختلف از جنبه امنیتی، سیاسی، اقتصادی و ... وجود نداشته است. در عین حال به نکته ای که باید توجه کنیم این است که برجام یک فرآیند است، مسیری که در گذشته طی و شش قطعنامه صادر شد.

سرعت عمل ما در اجرایی کردن برجام با طرف مقابل همخوانی ندارد

کارشناس مسایل بین الملل افزود: متن برجام به دلیل پیچیدگی ها ده ها بار باید خوانده شود تا فرد دریابد که جای تفاصیل متفاوت و گوناگونی که وجود دارد، کجاست؟ به همین دلیل مذاکره کنندگان در لوزان می گفتند توافق کردیم و دوستان در این طرف می گفتند چرک نویس است! چطور ممکن است دولت در آن طرف سند توافق را مهر زده و به عنوان قرارداد اعلام می کند، حتی ما اعتراض نکردیم و بگوییم ما مذکرات بعدی را انجام می دهیم تا شما مشخص کنید آیا این چرک نویس است یا قطعنامه است؟

ظهره وند افزود: می خواهم بگویم فضای ابهام و نوع رفتاری که رخ داد این شُبهه را به وجود آورد و می بینید وقتی که برجام امضاء می شود، اگرچه یک هفته برای امضای آن وقت داشتیم، اما زودتر از یک هفته درخواست امضای آن را می دهیم. در حالی که باید می گذاشتیم یک هفته بگذرد و داوری ها صورت بگیرد و برجام که یک قرارداد بین المللی است قطعا باید از سوی مجلس شورای اسلامی مورد نظرخواهی و بررسی قرار بگیرد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: نظرخواهی و بررسی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره برجام صورت نمی گیرد و این اتفاق نمی افتد و سریعا توافق صادر می شود. این وسط باید پرسش می شد که این عجله برای چیست؟ حال بعد از شکل گیری توافق برجام اتفاقات دیگری روی می دهد و سرعت عمل ما در اجرایی کردن برجام که نام آن را تعهد گذاشتیم، با طرف مقابل همخوانی ندارد و در این میان ما گویی همه کارت ها را رو کردیم و طرف مقابل چندان حرکت مثبتی انجام نداده است.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2544

به "سرعت عمل ما در اجرایی کردن برجام با طرف مقابل همخوانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت عمل ما در اجرایی کردن برجام با طرف مقابل همخوانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید