نسبت پودرهای مکمل ورزشی با رژیم درمانی

به گزارش پرسینا بلاگ، یکی از مسائلی که ورزشکاران جوان و به ویژه ورزشکاران رشته بدنسازی به آن می پردازند پودرهای مکملی است که تجارت آن به خاطر اقبال جوانان به این موضوع بسیار پررونق و سودده شده است.ابتدا باید یادآوری کنیم که به خاطر این اقبال، انواع تقلب در این بازار بسیار گسترده و پیچیده شده است.

نسبت پودرهای مکمل ورزشی با رژیم درمانی

حجم زیادی از این مواد در کارگاه های زیرزمینی پر و پلمب می شود و در بازار فروخته می شود یا به مناطق آزاد مانند کیش یا انبارهای دبی منتقل می شود و از آنجا با اسم خارجی به کشور وارد می شود. بدیهی است مواد پرشده در آن شیرخشک و نشاسته است و در برخی موارد محرک و مخدر آفتامین و متآمفتامین که ترکیبات شیشه است به آن اضافه می شود تا ورزشکار احساس توان بیشتری کند. متاسفانه بازار بسیار بزرگ تقلب گاهی در شبکه توزیع رسمی و داروخانه ها نیز ریشه دوانیده است.

گذشته از بحث تقلب در صورت اصل بودن، این مواد را چگونه مصرف کنیم؟

در فلسفه ورزش دو نوع ورزشکار وجود دارد: حرفه ای (قهرمانی) و آماتور.ورزشکار حرفه ای به کسی گفته می شود که از این راه کسب درآمد می کند یا در جهت اهداف قهرمانی تمرین می کند و مسابقه می دهد.

این نوع ورزش با سلامت منافات دارد. این ورزشکار خطر انواع و اقسام آسیب ورزشی را به جان می خرد و بارها سلامت و حتی جان خود را فدای هدف ورزشی خود می کند. در نظر این ورزشکار، ورزش خودش هدف است و بقیه موارد در درجه بعدی اهمیت قرار گرفته است. این ورزشکار مثلا فوتبالیستی است که اگر توان دویدن تا دقیقه 90 را نداشته باشد از یک فوتبالیست سه میلیارد تومانی به یک فوتبالیست 300 میلیونی تبدیل می شود. پس برای رسیدن به بالاترین عملکرد ورزشی خود و در رقابت با سایر ورزشکاران به ناچار مجبور به استفاده از مکمل های ورزشی است تا بتواند از دور این رقابت خارج نشود.

در این ورزشکار مکمل ها بایستی توسط یک کارشناس تغذیه تعیین و جیره بندی و سپس در دوره های مختلف ورزشی استفاده شود، زیرا هر ورزشکاری با توجه به نوع ورزش و شرایط بدنی مکمل های متفاوتی را باید مصرف کند. مصرف غیراصولی آنها در بسیاری از موارد موجب افت عملکرد ورزشی نیز می شود.

در مورد ورزشکار آماتور هدف از ورزش، کسب سلامت جسم و روح است. کسی بابت این که دور بازوی خود را در سه ماه اضافه کنیم یا چهار ماه پول بیشتری به ما نمی دهد. اگر دور بازویمان 22 سانتی متر باشد یا 23 سانتی متر افتخار قابل توجهی کسب نمی کنیم. حداکثر افتخار آن می تواند تشویق فروشنده مکمل باشد! یا حداکثر چند دوست صمیمی. ولی در این راه که ارزش مادی و معنوی قابل توجهی هم ندارد با خوردن مکمل ها سلامت جسمی خود را فدا کرده ایم علاوه بر این که با یک سرماخوردگی ساده همه این افتخارات به باد می رود. آسیب های کبدی، قلب و عروق، مغز و اعصاب، کلیوی، دستگاه تولید مثل و هورمونی و سرطان تنها بخشی از این آسیب ها هستند. متاسفانه در این باشگاه ها جو روانی کاذبی ایجاد می شود که برخی افرادی که به هر علتی دچار ضعف شخصیتی هستند، سلامت خود را فدای اهداف کاذب کرده و حتی علاوه بر استفاده از مکمل های ورزشی با تزریق هورمون درباره قدرت و زیبایی اندام خود رؤیاپردازی می کنند. در این خصوص راهنمایی های خانواده و مشاوران تغذیه می تواند جوانان را از وارد شدن به این بازی شوم دزدان سلامت برهاند.

مهرداد رحیم زاده - کارشناس تغذیه و رژیم غذایی / روزنامه خبرنگاران

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4537

به "نسبت پودرهای مکمل ورزشی با رژیم درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسبت پودرهای مکمل ورزشی با رژیم درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید