نوشته های ایده پرداز نئولیبرالیزم درباره کرونا

به گزارش پرسینا بلاگ، نشر افکار گفتارها و نوشتارهای دیوید هاروی درباره کرونا را با عنوان بیماری فراگیر در عصر نئولیبرال در دست انتشار دارد.

نوشته های ایده پرداز نئولیبرالیزم درباره کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، کتاب بیماری فراگیر در عصر نئولیبرال از دیوید هاروی به ضمیمه مقالاتی از اَلن بدیو، کین برچ، شِری برمن و بِن ارنرایک منتشر خواهد شد. نشر افکار این مجموعه را با گزینش و ترجمه مریم وحدتی در دست آماده سازی دارد.

در مقدمه مترجم بر این کتاب آمده است: با شیوع ویروس کووید -19 در پهنه جهان، هم پای علوم پزشکی و داروسازی، علوم انسانی هم برای مواجهه با بحران به میدان آمده است. این تکاپوی نظری نشان می دهد همان قدر که بیماری بر بدن آدمیان مؤثر بوده، ذهن ها را نیز عمیقاً به خود مشغول ساخته است. این خصلت فاجعه است که باورها، سازوکارها و نظریه های حاکم بر حیات را بی اعتبار می سازد و بازاندیشی شان را از ما طلب می کند. وانگهی، در کشاکش به پاخواسته میان پارادایم های گوناگون فکری در ساحت علوم انسانی، از اقتصاد گرفته تا جامعه شناسی، یک توافق ضمنی وجود دارد: باید به گونه ای اساسی بازاندیشی و سنجش گری را از سر گرفت. در یک سوی این گستره، اندیشه انتقادی، چپ و ضدسرمایه داری است که شرایط اپیدمی تأملات را دوباره به گونه جدی تری بدان متوجه ساخته است.

با دامنه دار شدن بحران های اقتصادی عالم گیر که چندی پیش از بحران کرونا طی سال 2019 در چهارگوشه جهان سر باز کرد، اندیشه اعتراضی از دیواره های دانشگاه ها بیرون آمد و پس از سال های مدیدِ رخوت، با مردم باز سخن گفت. حال کرونا و عجز عیان شده دولت های سرمایه داری در مقابله با آن، توجه به بحران را ضروری تر و متمرکزتر ساخته است. هر چند این خطر وجود دارد که هراس برآمده از بیماریِ همه گیر بار دیگر به نفع بازار و پلیس تمام شود و شرایط اضطراری از جانب مردم و به منظور حفظ کمینه های زندگی پذیرفته و توجیه شود.

این کتاب تلاش دارد برخی گفتارها و نوشتارهای متأثر از ویروس کرونا در میان نحله فکری انتقادی را بازتاب دهد. تمرکز اصلی کتاب بر نوشته های دیوید هاروی، متفکر چپ گرای بریتانیایی است که در قرنطینه خانگی به یکی از مهم ترین شارحان شرایط کنونی بدل گشته است. او با بازخوانی اندیشه های مارکس، که سال های درازی بدان مشغول است، می کوشد نسبت میان اپیدمی و نظام جهانی نئولیبرال را تبیین کند و برنامه عملی تری پیشنهاد دهد.

مترجم درباره دیگر مقالات افزوده کتاب، توضیح داده است: در جریان ترجمه و تدوین این نوشته ها و گفته ها، به نظرم رسید متون دیگری می توانند به نوشته های هاروی وضوح بیشتری ببخشند؛ نویسندگانی که با تشریح شرایط حاکم بر جهان، از مخاطرات پیش رو برای عموم خوانندگان سخن گفته اند. مهم این است که در شرایط کنونی بتوان با نجات تفکر انتقادی از دست گفتار صرفاً دانشگاهی، هدف آن را در راستای بهبود شرایط واقعی جامعه دوباره یادآور شد.

به جای مقدمه، متنی از کین برچ - پژوهش گر بریتانیایی اقتصاد سیاسی و دانشیار دانشگاه یورک در تورنتوی کانادا - را برگزیدم که به تعریفی اجاقتصادی از نئولیبرالیسم و تاریخچه آن می پردازد. در پیوست کتاب هم سه مقاله ضمیمه شده است که نخستین شان گزارشی از بن ارنرایک - روزنامه نگار و رمان نویس آمریکایی - درباره بحران متأخر اقتصادی جهانی و چگونگی سربرآوردن جنبش های مردمی در سراسر جهانست.

متن دوم، مقاله ای از شری برمن - استاد علوم سیاسی در کالج بارنارد نیویورک که کتاب او دموکراسی و دیکتاتوری در اروپا: از رژیم کهن تا روزگار ما در انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ شده - درباره مخاطرات پیش رو است. او در مقاله اش هشدار می دهد که اگر منتقدان سرمایه داری نتوانند برای شرایط بحران زده کنونی پاسخی عملی بیابند، نئومحافظه کاران با احیای تجربه فاشیسم این فقدان را در میان هلهله مردمِ خسته از شرایط، پُر خواهند کرد.

متن سوم، یادداشتی از الن بدیو، فیلسوف فرانسوی، است که با توضیحی از شرایط فعلی، باورش را به این که اپیدمی کنونی هیچ پیامد سیاسی خاصی نخواهد داشت، بیان می کند. برگردان مقاله بدیو و گنجاندن آن در این کتاب با هدف بازتاب دادن صدایی دیگر در جبهه گسترده چپ بوده، که به نظر می آید هیولای مرگ و بیماری او را نیز ترسانیده و تسلیم ساخته است.

این کتاب در مجموعه آثار دیوید هاروی در نشر افکار منتشر می شود، که شامل فضاهای امید با ترجمه علیرضا جباری و مارکس، سرمایه و جنون عقل اقتصادی با ترجمه حسین رحمتی است. همچنین کتاب توسعه نابرابر: طبیعت، سرمایه و تولید فضا نوشته نیل اسمیت، با مقدمه دیوید هاروی و ترجمه حسین رحمتی در این انتشارات چاپ خواهد شد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4675

به "نوشته های ایده پرداز نئولیبرالیزم درباره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشته های ایده پرداز نئولیبرالیزم درباره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید