هشدار درباره کاهش فراوری گندم در سال آینده، دولت خبری از کاهش مصرف کود و پوکی گندم ها ندارد؟

به گزارش پرسینا بلاگ، افزایش قیمت 4 تا 10 برابری بعضی کود های کشاورزی در امسال منجر به عدم استفاده بعضی از کشاورزان شده و زنگ خطر کاهش عملکرد، پوکی و لاغر شدن گندم های فراوری برای سال آینده را به صدا در آورده است.

هشدار درباره کاهش فراوری گندم در سال آینده، دولت خبری از کاهش مصرف کود و پوکی گندم ها ندارد؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران بعد از برداشته شدن ارز اختصاصی برای واردات کود های شیمیایی و واردات این محصولات با ارز نیمایی، قیمت کود هایی که از محل واردات تامین می گردد را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 4 تا 10 برابری داده است.

این افزایش قیمت کود باعث کاهش مصرف کود توسط کشاورزان شده به طوری که معاون وزیر کشاورزی در این ارتباط گفت: بعضی از کشاورزان به دلیل گرانی از کود فسفره استفاده ننموده اند که این امر منجر به کاهش عملکرد محصولات فراوریی و پوک و لاغر شدن گندم ها می گردد.

کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته قبل در رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارت پیروز کشاورزی در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار گردید با اشاره به اینکه کشاورزان در امسال محدودیت هایی برای تامین کود های کشاورزی دارند گفت: افزایش قیمت ماه های اخیر محدودیت هایی برای بهره وران بخش کشاورزی ایجاد نموده است، اما باید توجه کرد که اگر کود فسفر در محصولی مانند گندم استفاده نگردد منجر به پوکی و لاغر شدن دانه های گندم می گردد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید نمود: با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی تمایل داشت که قیمت گندم با نرخ بالاتری معین گردد تا هزینه های فراورینمایندگان جبران گردد، اما قیمت مصوب گندم همین است و باید تنوع در سبد مصرفی کود کشاورزان ایجاد کنیم.

وی گفت: بر اساس اطلاعات واصله بسیاری از کشاورزان با وجود کاشت گندم از کود فسفره استفاده ننموده اند، اما باید توجه داشت که این امر در عملکرد آن ها به شدت تاثیرگذار است.

فراوری کود افزیش یافته، اما قیمت ها گران است

بنابراین گزارش نظام صنفی کشاورزی نیز در اطلاعیه گفت: اخبار دریافتی از گندم کاران حاکیست بذر و کود شیمیایی کافی در اختیار کشاورزان قرار نگرفته و بسیاری از کشاورزان بدون کود و بخش کمی از اراضی دیم را می کارند. در توجیه کمبود کود هم به کشاورزان گفته شده فراوری کود کم شده، درحالی که منابع خبری در شرکت ملی پتروشیمی می گویند فراوری کود شیمیایی چندبرابر ظرفیت سال های گذشته است.

با فرایند فعلی کاشت گندم در سال آینده کشور با کمبود روبرو خواهد شد و دولت بعدی چاره ای جز واردات ندارد.

بنابر این گزارش بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی، اما راهکاری نیز برای جبران استفاده از کود های گران به کشاورزان ارائه داده و گفته است: کشاورزانی که از کود فسفره استفاده ننموده اند می توانند بذور خود را قبل از کاشت، کودمال نمایند که این امر 40 تا 50 درصد از خسارت عدم استفاده از کود فسفره را کاهش می دهد؛ همچنین به کشاورزان توصیه می گردد از محلول پاشی برای جبران خسارت استفاده نمایند.

بنابر این گزارش در سال گذشته نیز به دلیل عدم معین نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم منجر به کاهش رغبت کشاورزان برای فراوری و حتی تحویل گندم به دولت شده بود که با توجه به شرایط قیمت نهاده های فراوری در امسال به نظر می رسد که در امسال نیز دولت مجبور باشد بخشی از احتیاج خود برای تامین آرد از محل واردات را تامین کند.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5547

به "هشدار درباره کاهش فراوری گندم در سال آینده، دولت خبری از کاهش مصرف کود و پوکی گندم ها ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره کاهش فراوری گندم در سال آینده، دولت خبری از کاهش مصرف کود و پوکی گندم ها ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید