پیش بینی نرخ تورم سال آینده

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگارانز: مرکز آمار از پیش بینی نرخ تورم سال 98 و تورم نقطه ای سه ماه اول سال 99 گزارش تهیه نموده است.

پیش بینی نرخ تورم سال آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، برای پیش بینی نرخ تورم ابتدا باید سناریوهای مختلف را معرفی کرده و بر اساس آن نرخ تورم را پیش بینی کرد. در این گزارش پیش بینی نرخ تورم با استفاده از چهار سناریو انجام می گردد.

سناریو اول: استفاده از الگوی مشابه ماه پایانی سال 1397 و سه ماه ابتدایی سال 1398 است. با توجه به اینکه در سال 1397 با تورم بالایی روبرو بودیم این سناریو می تواند به عنوان حالتی بدبینانه در نظر گرفته گردد.

سناریو دوم: استفاده از الگوی مشابه ماه پایانی سال 1396 و سه ماه ابتدایی 1397 است و چون در این بازه با ثبات نسبی در نرخ تورم روبرو بودیم این سناریو حالتی خوشبینانه دارد.

سناریو سوم: میانگین این دو حالت است.

سناریو چهارم: میتوان از رابطه نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده استفاده نمود. با توجه به اینکه شاخص قیمت تولیدکننده بر اساس قیمت تمام شده کالاهای تولیدشده محاسبه می گردد انتظار می رود تغییرات قیمت این بخش با یک وقفه زمانی به تورم مصرف کننده منتقل گردد. بر این اساس سناریو چهارم تغییرات نرخ تورم ماهانه مصرف کننده، تغییرات نرخ تورم ماهانه سه ماه قبل تولیدکننده است. با توجه به اینکه نرخ تورم تولیدکننده فقط تا آذر ماه تهیه شده بنابراین پیش بینی بر اساس این سناریو فقط برای اسفند 1398 اجرا شده است.

بر اساس سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است فرایند نزولی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در خرداد 1399 به 27.9 درصد می رسد. اما فرایند نزولی نرخ تورم نقطه ای در اردیبهشت 1399 در عدد 20.9 درصد متوقف شده و در خرداد ماه همین سال با افزایش 0.8 درصدی به 21.7 درصد می رسد.

طبق جدول، در سناریو اول تا چهارم که فرایند کاهش دارد تورم سالانه سال جاری به ترتیب 35.1 درصد، 34.7 درصد، 34.9 درصد، 34.7 درصد می گردد.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3755

به "پیش بینی نرخ تورم سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی نرخ تورم سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید