شعر رضوی ظرفیت های زیادی برای بالندگی دارد

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی مصطفی محدثی خراسانی گفت: شعر رضوی ظرفیت های زیادی دارد که می توان نگاه های تازه پیرامون آن را در شعر شاهد بود.

شعر رضوی ظرفیت های زیادی برای بالندگی دارد

این شاعر آئینی در مراسم شب آئین های رضوی که شامگاه گذشته، 23 مهر ماه، در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار گردید، اظهار کرد: شعر فارسی به گونه ای که اکنون با آن مراوده داریم، ارتباطی با شعر قبل از اسلام ندارد چون زمان، محتوا و فرم تغییر یافته است. شعر فارسی تحت تاثیر شعر عربی از سال 251 هجری با قصیده ای که یک شاعر در مدح یعقوی لیث صفاری می سراید، شروع می گردد و ظاهرا ایشان ابتدا قصیده ای به زبان عربی می سراید که وقتی به محضر یعقوب لیث می برد، او برگه شعر را پاره می نماید و می گوید چیزی را که من اندر نیابم، چرا باید گفتن و او قصیده ای به تقلید از قصاید عربی، به زبان فارسی می سراید.

وی اضافه کرد: مفاهیم مذهبی و اهل بیت(ع) در شعر فارسی از همان روزهای راه افتادن این جریان، یکی از مضامین چشم گیر بوده و همیشه مدنظر شاعران بوده و هست و تاریخ شعر فارسی مشحون است از منقبت ها، ستایش ها و توصیف هایی که با عظمت از بزرگان یاد شده است.

این شاعر توضیح داد: پس از انقلاب اسلامی و تجدید حیاتی که اسلام پیدا کرد و پس از آن جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، شعر آئینی ما تحول مبارکی پیدا کرد و یک بار دیگر فضیلت های شعر آئینی ما در طول تاریخ فراخوانده شد و با درآمیختن آن با دستاوردهای عینی انقلاب و دفاع مقدس جلوه هایی در شعر آئینی ببینیم که در تاریخ شعر آئینی ما بخش های مغفول مانده ای بوده است که به برکت انقلاب و دفاع مقدس به چشم شاعران می آید و به آن می پردازند.

محدثی خراسانی اعلام نمود: البته این تحول بیشتر در شعر عاشورایی ما اتفاق افتاده است. تصویری که در اشعار درباره شخصیتی مانند حضرت زینب(س) توصیف می گردد، بیشتر بیان غافله سالاری کاروان اسرا و رنج هایی است که بر ایشان وارد می گردد و نهایتا ستایش صبر و صبوری ایشان است که در شعرهای محافل هیاتی و مدح و مرثیه نیز مقداری در بیان این وجه زندگی ایشان افراط می گردد تا جایی که ما در محاورات عامیانه مان اگر بانویی در اطرافمان وجود داشته باشد که انواع و اقسام مسائل و مصیبت ها بر او وارد شده، به او لقب زینب ستم کِش می دهند که برخواسته از همین نوع نگاه ادبیات به این مقوله بوده است.

وی ادامه داد: در این حال به ناگاه، از حنجره یکی از شاعران انقلاب اسلامی یک غزل در رابطه با حضرت زینب(ع) فریاد می گردد که در آن می گوید:

سِر نِی در نینوا می ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

ذوالجناح دادخواهی بی سوار و بی رکاب

در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود

در عبور از بستر تاریخ، سیل انقلاب

پشت کوه فتنه جا می ماند اگر زینب نبود

این شاعر اعلام کرد: پس از این شعر تا حدی ما احساس می کنیم که حضرت زینب(س) در شعر ما صندلی واقعی خود را پیدا می نماید و گزارشی در شان او در شعر و تصویری منطبق با واقعیت در شعر بیان می گردد.

محدثی خراسانی در رابطه با شعر رضوی گفت: علی رغم اینکه شعر رضوی پس از انقلاب اسلامی به لحاظ کمی حداقل بسیار گسترش پیدا کرد و برگزاری کنگره های شعر رضوی به خلق آثار فراوانی در جای جای کشور یاری نموده و آموزه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم در این موضوع بی تاثیر هم نبوده اما به نظر می آید که حوزه شعر رضوی بیشتر از این ظرفیت دارد که نگاه های تازه پیرامون آن در شعر ببینیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بارگاه امام رضا(ع) در دسترس بوده و عمده ترین وجه دغدغه ما در ارتباط با این حضرت زیارت، راز و احتیاج با ایشان و بیان درخواست شفا و احتیاجها بوده، این حوزه بیشتر در شعر هم مدنظر بوده و به دلیل حضور در بارگاه این حضرت از واژه هایی مانند صحن، رواق، کبوتر، پنجره، آهو و... بیشتر در تصویرسازی شاعران استفاده شده است .

این شاعر اعلام نمود: نقشی که هجرت و شهادت امام رضا(ع) در طول تاریخ، در شکل گیری جریان های مذهبی و شیعی داشته، ظرفیت هایی است که در شعر رضوی باید بیشتر به آن ها پرداخته گردد. مدح و منقبت و ستایش در جای خود ارزشمند است و باید تداوم داشته باشد اما عمده چنین اشعاری توصیف یک فضیلت کلی است و با تمام ارجمندی اش خیلی ما را به سوی هویتی که امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی توانسته در سرزمین ما پی بیافکند و تاثیری که در امروز ما دارد و افقی که فردای ما می تواند با این فرهنگ برایش متصور بگردد، نمی برد. ضروری است که شعر رضوی در این نوع مسائل ورود پیدا کند.

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5494

به "شعر رضوی ظرفیت های زیادی برای بالندگی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر رضوی ظرفیت های زیادی برای بالندگی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید